cerpen : Jika Jumpa Hati




  Aku masih pegun. Dirasakan seperti cecair pekat mula mengalir di celah jari-jemariku. Orang yang lalu-lalang tidak membantu. Ah! Biarkan saja. Aku harus hidup berdikari. Sakit seperti ini sudah acap kali aku rasa. Betapa aku bersyukur meskipun aku tidak dapat melihat.

  Tiba-tiba tanganku dicapai seseorang lalu dia membantuku berdiri. Aku mengukirkan senyuman.

  “Terima kasih,” tuturku perlahan.

  “Sama-sama.” Suara yang garau membalas kata-kataku. Aku terpana. Wajahku berubah. Aku ingatkan insan yang membantuku ialah wanita tapi telahanku silap. Yang membantuku ialah seorang lelaki!

  Terus aku berpaling meninggalkan dia seorang diri. Aku terus berjalan dan langkahku terhenti tatkala merasakan ada yang membuntuti langkahku.

  “Jangan ikut saya!” Aku cuba memberi amaran keras. Meskipun aku tidak dapat melihat, pendengaranku masih jelas.

  Aku kemudian meneruskan langkah tetapi langkahku terhenti kerana insan itu masih mengikutku. Aku merengus kasar.

  “Jangan ikut saya!”

  “Tapi saya risau awak terjatuh lagi,” ucapnya lembut. Lelaki yang membantuku tadi rupanya.

  Bibirku melemparkan senyuman sinis. Tidak perlu jatuh kasihan dengan diriku. Aku sudah terbiasa.

  Sudah ratusan tempat aku melangkah dengan kakiku meskipun mata ini tidak dapat melihat. Kadangkala, aku berasa sedih kerana dilahirkan buta tapi aku yakin setiap yang berlaku ada hikmahnya. Biar sejuta kali aku dicaci dan dicemuh, sudah aku berjanji dengan diriku untuk terima semua ini seadanya.

  Siapalah aku untuk melawan takdir Ilahi.

  “Kalau saya tak terjatuh, saya takkan tahu makna luka. Sekarang, saya rasa baik awak pergi. Saya tak perlukan pertolongan awak.”

  “Tapi..”

  “Sudah!” Aku terus melangkah tapi kemudian, tanganku disambarnya.

  “Awak ni kenapa?” Tengkingku kuat.

  “Jari awak luka. Biar saya rawat.”

  Aku meleraikan pautannya. Aku menggeleng.

  “Sekali lagi awak sentuh saya, tangan ni akan singgah di pipi awak. Saya bukan perempuan murahan. Tangan saya haram untuk seorang lelaki yang bukan mahram,” tuturku keras kemudian aku terus melangkah pergi.

*****

  Angin malam menyapa pipiku. Rambutku beralun lembut. Aku mengukirkan senyuman. Ingin sekali aku melihat alam ciptaan Yang Esa ini. Mataku terpejam seketika. Biarlah aku menghayati keindahan alam ini dengan caraku sendiri.

  “Along…” Aku berpaling meskipun pandanganku kelam.

  Bahuku disapa seseorang. Aku melekapkan tanganku di atas tangan itu. Adikku rupanya.

  “Along buat apa tadi?”

  “Along menghayati alam ini. Angah dah tidurkan adik-adik?”

  “Sudah!” Aku mengangguk sebelum menyepi.

  Perlahan-lahan aku menghela nafas lemah. Usiaku sudah mencecah 21 tahun. Angah pula 16 tahun. Adik-adikku yang lain pula masing-masing berusia 12, 11 dan 8 tahun. Sejak ayah dan ibu meninggal kerana kemalangan jalan raya, aku mengambil alih tugas sebagai seorang ketua keluarga.

  Aku rela tidak meneruskan pelajaran asalkan adik-adikku semua berjaya dalam pelajaran. Biarlah aku berkorban demi kebahagiaan mereka.

  “Along, sampai bila kita nak macam ni? Angah kasihankan Along,” ucapnya satu.

  “Angah, kalau hari ini kita menangis duka, Insya-Allah esok kita tersenyum bahagia. DIA tahu apa yang terbaik untuk kita. Yang penting, kita harus berdoa dan berusaha. Angah jangan risaukan Along. Meskipun mata Along buta, hati dan akal Along sebaliknya.

  Yang penting sekarang, Angah dan adik-adik berjaya. Jangan sia-siakan pengorbanan Along.”

  Terus tubuhku dirangkulnya erat. Untaian hangat jatuh ke bahuku. Aku tersenyum. Sudah aku berjanji untuk tidak menitiskan air mata walau apa pun yang terjadi.

  Ya Allah, kuatkanlah aku menghadapi hidup ini. Sesungguhnya hanya kepada-Mu aku memohon dan mengadu.

*****

  Suasana yang hingar-bingar tidak aku hiraukan. Tugasku masih banyak. Upah mencuci pinggan tidaklah banyak tapi masih mampu menanggung kami sekeluarga. Peluh yang bertapak di dahiku aku kesat dengan telapak tanganku.

  Tanganku mencapai pinggan kotor yang diletakkan di atas sinki lalu aku celupkan ke dalam besen yang berisi air sabun. Lincah saja aku melakukan kerja ini.

  “Marha, boleh tak kau tolong hantarkan sudu dan garpu ni kat meja nombor 1? Aku nak ke tandas,” ucap Syikin kalut. Aku mengangguk. Aku tahu meja nombor 1.

  Lantas aku menanggalkan sarung tangan yang aku pakai lalu aku capai sudu dan garpu yang dihulurkan kepadaku. Aku memulakan langkah. Teraba-raba aku mencari arah dan di saat aku yakin aku sudah sampai ke meja nombor 1, langkah terhenti.

  Perlahan-lahan aku meletakkan sudu dan garpu di atas meja itu dan saat aku berpaling, tubuhku terlanggar seseorang. Terus aku merasakan air panas tertumpah di atas kakiku. Aku mengaduh kesakitan.

  “Ya Allah, Marha. Maafkan aku. Aku tak nampak  kau.”

  Aku menggeleng. Bibirku melakarkan senyuman nipis meskipun rasa sakit mula menjalar di kakiku.

  “Tak apa, Alif. Tak sakit pun.” Aku terus kembali ke tempatku.

  Terhincut-hincut aku berjalan. Aku mengetap bibir. Dirasakan seperti titisan hangat ingin mengalir namun aku tahan jua.

   Aku terduduk di saat aku merasakan sakit ini semakin tidak tertahan. Selipar buruk yang aku pakai aku tanggalkan perlahan-lahan lalu aku mula menyentuh lembut bahagian kakiku yang sakit. Mataku terpejam.

  Sebatang pokok yang besar menjadi tempat aku bersandar. Aku terus dan terus mengusap lembut kakiku. Dan saat itu aku rasakan ada kereta yang berhenti di hadapanku.

  “Cik..” Suara itu lagi.

  Aku bingkas bangun dan teraba-raba mencari selipar yang aku tanggalkan. Di kala aku sudah menyarungkan selipar ke kakiku, aku mula meneruskan langkah tapi hanya dua tiga langkah aku mampu berjalan. Kakiku terlalu sakit.

  Pasti kakiku merah saat ini. Aku kembali duduk.

  “Cik, kenapa ni?” Lelaki itu bertanya. Aku pasti dia berada di hadapanku. Aku menggeleng.

  Kakiku disentuhnya namun aku menjauhkan kakiku. “Jangan sesekali sentuh saya!”

  “Tapi kaki cik melecur teruk. Kalau cik tak nak saya sentuh kaki cik, biar saya bawa cik ke klinik.”

  “Tak apa. Nanti legalah tu,” tukasku sambil menggeleng.

  “Kenapa keras kepala sangat? Kaki cik ni teruk!” Suaranya naik satu oktaf. Terus lengan aku dicapainya lalu dia mengheretku masuk ke dalam perut keretanya. Aku terduduk.

*****

  Tanganku disulamkan sesama sendiri. Dari tadi aku hanya membisu. Mahu cari wang di mana untuk membayar balik wang lelaki  ini? Aku menggaru kepalaku yang tidak gatal.

  Lelaki ni pun satu! Aku tak nak, dia heret jugak. Tapi dia kata, aku tidak perlu bayar kembali wangnya.

  “Cik nama siapa?”

  “Marha,” balasku malas.

  Tidak dapat aku lihat reaksi lelaki ini. Mudakah dia atau sudah berusia? Kacakkah dia atau tidak? Aku menggariskan senyuman nipis. Cantikkah aku? Ingin sekali aku lihat wajah ini tapi aku tidak berpeluang. Kata Angah, aku punya seraut wajah yang lembut dan tenang.

  Mataku bulat dan bening serta aku punya dua ulas bibir yang nipis. Hidung yang sederhana mancung dan kening yang sederhana lebat. Itu kata Angah. Entah betul, entah tidak.

  Kata Angah lagi, wajahku persis ibu. Tanpa sedar, aku menghela nafas lemah. Bagaimanakan rupa ibu dan ayah juga rupa Angah dan adik-adikku?

  “Kenapa Marha mengeluh?” Ajunya lembut.

  Aku mengetap bibir lalu menggeleng.

  “Marha, kenapa awak bekerja? Umur awak berapa? Saya rasa awak muda lagi.”

  “Kalau saya tak bekerja, adik-adik saya nak makan apa? Muda atau tidak, itu awak tak perlu tahu,” ucapku dingin.

  “Awak terlalu dingin, Marha. Dingin sedingin-dinginnya. Siapa awak Marha? Kenapa awak baru muncul dalam hidup saya?”

  Jika diri ini tidak dingin, mungkin aku sudah tersungkur jatuh. Aku harus kuat. Kalau aku lemah, adik-adikku juga akan lemah. Aku tidak mahu perkara itu terjadi.

  Biar aku derita asalkan adik-adikku bahagia. Tidak akan sama sekali aku biarkan untaian hangat mereka menitis demiku. Nur Hidni Marha harus kuat! Buta bukan penghalang untuk aku terus mengejar kebahagiaan.

  “Itu hak saya untuk dingin atau tidak. Siapa saya? Seorang hamba Allah yang masih sihat. Jangan bertanya kepada saya kenapa saya muncul dalam hidup awak. Saya tak kenal awak dan awak tak kenal saya!” Kata-kataku keras seperti selalu.

  “Tapi dari kali pertama kita berjumpa, saya rasa seperti sudah lama kita kenal. Dan saya tak tahu kenapa saya rasakan saya begitu mencintai awak, Marha.”

  “Berhentikan saya di tepi jalan!”

  Lelaki itu menghempuk stereng kereta.

  “Berhentikan awak di tepi jalan? Nope! Saya akan hantar awak sampai ke rumah awak. Muktamad!”

  Aku membisu. Malas untuk bertekak lagi.

*****

  Bahuku digerakkan berkali-kali. Terus kelopak mataku terbuka. Aku memisatkan mataku berkali-kali. Aku terlena seketika kerana terlalu penat.

  “Along, Angah ingatkan Along dah tak ada,” ucap Angah lalu ditarikku ke dalam pelukannya. Dahiku berkerut dan keningku bertaut seketika.

  “Kenapa cakap macam tu?”

  “Dari petang kelmarin Along tidur tak bangun-bangun. Angah risau sangat.”

  Aku menggeleng. Tanganku cuba mencapai lengan Angah dan apabila aku berjaya capai, aku tersenyum.

  “Along takkan tinggalkan Angah dan adik-adik,” ucapku pilu.

  Tugasku belum selesai. Jika aku sudah pergi, kepada siapa Angah dan adik-adikku yang lain mahu bergantung? Untuk saat ini, panjangkanlah umurku dan kuatkanlah aku.

  Angah meleraikan pelukan lalu disarungkan tudung ke kepalaku.

  “Eh, lupa pulak. Ada orang datang nak jumpa Along.”

  Dahiku berkerut.

  “Siapa?”

  Angah tidak menjawab soalan. Terus dia memimpinku keluar dari bilik. Aku hanya menurut tanpa sebarang kata. Adikku ini adalah orang yang sangat memahamiku. Ingin sekali aku tatap wajahnya. Pasti jelita.

  Kakiku berhenti melangkah. Angah menyuruhku melabuhkan punggung. Pasti kami berada di ruang tamu. 
Kedengaran suara adik-adikku berbual dan kedengaran juga suara seorang lelaki yang cukup aku kenali.

  Aku merengus kasar. Riak wajahku berubah.

  “Apa awak buat kat sini?” Dingin kata-kataku menerobos gegendang telinganya.

  “Saya datang melawat awak dengan adik-adik awak,” tuturnya lembut. Seperti selalu.

  Tersungging senyuman sinis di bibirku. Aku tidak betah dengan kehadiran lelaki ini. Tidak aku pasti kenapa tapi tatkala dia pergi meninggalkan aku, hatiku meronta-ronta untuk bersama dengannya. Ah! Aku sudah hilang akal agaknya.

  “Saya tak suka! Angah, bawa adik-adik masuk bilik,” ucapku keras. Sesaat kemudian, kedengaran derapan kaki mereka.

  Masing-masing melayan perasaan sendiri. Aku tidak suka orang datang ke sini semata-mata untuk menunjukkan keprihatinan mereka. Aku boleh menjaga adik-adikku! Sudah bertahun-tahun lamanya aku menjaga mereka.

  Dan selama ini juga aku melakukan segalanya tanpa bantuan orang luar. Baik dari segi pekerjaan mahupun kewangan.

  “Marha. Kenapa awak tak suka saya datang?” Terus aku kembali dari lamunanku.

  “Tak perlu awak tahu kenapa saya tak suka awak datang! Baliklah.”

  “Marha, keegoan awak buat saya jatuh hati. Marha, Marha.”

   Aku bingkas bangun. Malas melayan orang gila sepertinya namun tanganku dilelarnya.

  “Lepaskan saya.” Suaraku naik satu oktaf.

  Lelaki itu ketawa kecil.

  “Saya cintakan awak, Marha….”

  Aku menggeleng. Semakin aku cuba merelaikan pautan, semakin dia merangkul erat lenganku yang dibaluti baju kurung.

  Tidak akan pernah aku percayakan kata-katanya. Cinta? Aku tiada masa untuk cinta.

  “Lepaskan saya…” Ulangku sekali lagi.

  “Marha, jika jumpa hati saya, simpan hati saya dengan baik sebab hati saya hanya sekeping. Kalau terluka dan patah, hati tu tak boleh dirawat lagi,” bisiknya di cuping telingaku.

  Dengan kekuatan yang ada, aku meleraikan pautan. Lantas aku memanggil Angah untuk membawaku ke dalam bilik dan aku biarkan lelaki itu sendirian di ruang tamu. Orang gila sepertinya bukan boleh dilayan.

*****

  Kelopak mataku tertutup seketika. Aku memegang dadaku. Jantungku berdegup kencang. Suara lelaki itu terngiang-ngiang di telingaku. Aku menggeleng. Mustahil aku cintakan lelaki itu. Mustahil…..

  “Marha…” Aku mengeluh. Lelaki ini lagi.

  “Awak nak apa lagi?” Ajuku dingin.

  Semalam, dia datang ke rumahku. Hari ini, dia mengikuti aku dari tempat kerja. Tidak bekerjakah lelaki  ini?

  “Saya nak awak,” selorohnya sambil melepaskan ketawa.

  “Jangan bergurau dengan saya.”

  Aku meneruskan langkah. Sudah aku hafal jalan untuk pulang ke rumah dari restoran. Tidak aku perlukan tongkat untuk membantuku. Hatiku belum buta.

  “Saya tak bergurau. Saya betul-betul cintakan awak. Berikan saya peluang, Marha. Biar saya jaga awak dan adik-adik awak.”

  “Encik, saya tak kenal encik. Malah saya tak tahu asal usul encik. Dan saya tak suka dengan kata-kata encik. Saya rasa encik tak boleh bezakan antara cinta dan kasihan. Jangan terlalu mudah mengungkap kata cinta.”

  Aku tahu lelaki ini kasihan denganku. Mana-mana orang sekalipun akan jatuh kasihan dengan keadaanku. Sudahlah buta, bekerja pulak. Siapalah aku untuk dicintai. Pakai tudung pun mesti senget. Baju pun dah koyak-rabak.

  Dan aku yakin lelaki ini anak orang berada. Kata Angah, dia datang ke rumah kami menaiki kereta mewah.

  “Berikan saya peluang dan saya akan buktikan segala-galanya.”

*****

  Dan aku memberikan peluang kepada lelaki ini. Nampaknya kata-katanya benar belaka. Aku menguntumkan senyuman manis. Bahuku ditepuk.

  “Along, termenung pulak. Cantik Along hari ni. Mesti bakal mentua Along suka,” tutur Faezah, adikku yang ketiga.

  Hari ini, lelaki itu akan membawaku untuk berjumpa ibu dan ayahnya. Mula-mula, aku menolak tetapi dia tidak henti-henti memujukku. Katanya, berjumpa untuk berkenalan saja.

  “Mana ada!” Nafiku.

  Faezah melepaskan ketawa. Seketika kemudian, kedengaran bunyi kereta menjalar masuk ke halaman rumah.

  Suasana sepi membelenggu kami. Ibu dan ayah lelaki ini hanya membisu. Aku juga. Sungguh aku berasa tidak selesa.

  “Durrani, mama dan papa nak cakap dengan kamu.”

  Terus aku ditinggalkan seorang diri. Seketika kemudian, kedengaran suara ibu Durrani menengking. Aku mengerutkan dahi. Perlahan-lahan aku bangun dan cuba mencari arah di mana suara itu.

  “Durrani, perempuan tu buta!”

  “Habis ada masalah ke kalau dia buta? Dur cintakan dia.”

  “Teuku Muhammad Durrani! Dia tak layak berdampingan dengan kamu. Mama tak sukakan dia. Entah-entah, dia dekat dengan kamu sebab nak kikis harta.”

  Darahku berderau. Sampai begini aku dituduh. Betapa kejamnya manusia.

  Tanganku digenggam erat. Cuba mencari kekuatan.

  “Errmm. Saya nak ke tandas. Boleh tolong tunjukkan saya mana tandas?” Celahku. Mereka terdiam.

  Ini akan menjadi kali terakhir aku hadir dalam hidup insan bernama Teuku Muhammad Durrani. Selepas ini, semuanya akan berakhir. Aku telah jumpa hati dia tapi hati itu tidak mampu aku jaga. Akan aku pulangkan semula hati itu kepada pemiliknya.

*****

  Aku mengetap bibir. Langkahku terhenti lalu aku memalingkan tubuh. Lelaki ini begitu degil! Berulang kali aku beritahu jangan mengekoriku tapi dia tetap degil.

  “Encik, jangan ikut saya lagi.”

  “Marha, kenapa? Kenapa awak layan saya macam orang asing,” ucapnya risau.

  Untuk apa aku berada di sampingnya jika ada yang tidak betah. Aku bukan terlalu bodoh untuk terus berdiri di sisi lelaki itu tanpa risau menjelma di hati.

  Memang aku buta! Jadi, apa salahnya?

  “Encik, jangan ekori saya lagi dan mulai saat ini, jangan ganggu saya.”

  Lelaki ini ialah lelaki pertama yang berjaya menambat hatiku tapi aku terlalu terluka. Aku tak suka dihina. Memang! Memang aku miskin dan buta, tapi tidak terlintas langsung untuk mengikis harta lelaki  ini.

  “Nur Hidni Marha! Kenapa dengan awak? Awak tak tahu ke saya sayang awak?”

  “Saya tak layak dicintai. Saya hanya orang buta yang miskin lagi hina dan saya tak suka bila ada yang menuduh saya ingin mengikis harta orang lain,” tuturku sinis.

  Kedengaran lelaki itu mengeluh. Entah bagaimana riak wajahnya. Pasti kelat sekelat-kelatnya.

  Sudah aku beritahu Angah jika lelaki ini datang ke rumah, pedulikan dia. Adik-adikku juga. Selepas kejadian tempoh hari, aku kerap mengelakkan diri daripada bertembung dengannya. Tapi setiap hari juga lelaki itu mengekoriku.

  “Marha, mama saya cakap macam tu sebab dia tak kenal awak. Sayang saya tak perlukan awak yang mampu melihat dan kaya. Cukuplah hati dia tidak buta.”

  Aku menggeleng. Kata-kata itu bagaikan angin petang yang menyapa pipi.

  “Cukup! Saya tak nak dengar lagi. Tinggalkan saya. Pergi dari hidup saya.”

  “Tapi Marha..”

  “Tinggalkan saya!” Bentakku.

  “Baiklah. Saya akan pergi tapi awak kena ingat, hati saya akan selalu berada di dalam genggaman awak.”

  Jelas kedengaran derapan kakiknya yang semakin jauh. Aku tersenyum kelat. Untuk kali ini juga, aku takkan menangis.

*****

  Angah dan adik-adikku yang lain bermain riang. Aku tersenyum. Kemudian aku bawa tubuhku bersandar pada sebatang pokok yang rendang. Sudah dua bulan Durrani pergi dari hidupku. Sihatkah dia?

  Tapi ini yang terbaik. Cinta sahaja tidak kuat untuk membina rumah tangga yang bahagia.

  Sesaat kemudian, jelas kedengaran bunyi kenderaan. Aku mengerutkan dahi. Entah siapa yang datang tapi aku yakin bukan kereta milik Durrani.

  “Marha…” Namaku diseru. Sepertinya aku kenal suara ini.

  “Siapa?” Ajuku sopan.

  Tiba-tiba, pelukku diraihnya dan untaian hangat menitis di bahuku.

  “Marha, ni mama Durrani. Marha kena tolong mak cik. Dia…”

  Darahku berderau. Apakah tujuan wanita ini ke sini dan mengapa aku harus membantu wanita ini? Aku dibelenggu dengan rasa ingin tahu.

  “Kenapa dengan dia?”

  “Dia koma…”

  Sepanjang perjalanan, kami hanya membisu. Masing-masing melayan perasaan sendiri. Kata wanita ini, Durrani kemalangan ketika perjalanan pulang ke rumah. Sudah dua bulan dia koma. Aku tahu lelaki itu kemalangan kerana aku.

  Rasa sesal mula melanda hati. Ini semua salahku! Kalaulah aku tidak menyuruhnya pergi dari hidupku pasti semua ini tidak akan terjadi.

  Ah! Tidak berguna aku menyesali takdir.

  “Marha, mak cik minta maaf.”

  Keningku terjongket.

  “Untuk apa?”

  Tanganku diraih lalu digenggam erat.

  “Untuk segalanya. Mak cik tuduh Marha bersama Dur kerana harta. Mak cik tak berniat nak kata macam tu sebenarnya tapi bila mak cik tengok keadaan Marha, mak cik marah. Mak cik tak nak menantu yang bu…” Kata-katanya tidak diteruskan.

  Aku mengoyak senyuman hambar sehambar hatiku.

  “Mak cik, saya tahu saya buta. Dan saya tak marahkan mak cik. Ini diri saya. Saya bahagia meskipun saya buta,” ucapku telus.

  “Marha, mak cik nak Marha jadi menantu mak cik.”

  Aku terdiam. Bagaimana kalau Durrani tidak ingin bersamaku lagi?”

*****

  “Durrani, saya datang jenguk awak. Saya tahu awak mendengar segalanya. Saya sayangkan awak tapi tak manis untuk saya luahkan segalanya. Awak kena kuat sebab saya tak suka lelaki yang lemah. Saya tunggu awak walaupun untuk berpuluh tahun lamanya.

  Mama awak dah tak bencikan saya. Bangunlah. Boleh kita hidup bersama hingga detak jantung saya yang terakhir. Nur Hidni Marha cintakan Teuku Muhammad Durrani.”

  Terus air mataku menuruni lekuk pipi sekaligus menodai wajahku.

  Aku tahu dia mendengar segalanya.

  Sesaat kemudian, nafasnya berombak kencang. Aku mulai panik. Tidak mampu aku melihat bagaimana keadaannya tapi aku tahu, dia sedang nazak.

  “Doktor!” Jeritku kuat. Aku menggeleng lalu terduduk.

  “Puan, sila bawa pelawat keluar,” arah doktor itu. Terus aku dipapah keluar.

  Tubuh wanita itu aku raih ke dalam pelukanku. Aku terus dan terus menangis.

  “Maafkan saya, mak cik.”

*****

  Tubuhku dirangkul erat. Aku menggagau tangan Durrani lalu aku cubit lengannya. Dia menjerit kecil. Alhamdullilah! Sudah setahun lebih aku dan Durrani berumah tangga. Kini, kami menunggu cahaya mata kami yang pertama.

  Perutku yang memboyot diusapnya lalu dia menekapkan telinganya di perutku.

  “Nanti kalau anak ni lahir, mesti dia cantik macam mama dia.”

  Bibirku melemparkan senyuman manis.

  “Mestilah!”

  Wajahku tiba-tiba berubah. Pipiku dielus lembut.

  “Abang, macam mana kalau anak ni buta macam saya?”

  “Marha, jangan cakap macam tu. Kalaupun dia buta, abang akan tetap sayangkan dia macam mana abang sayangkan Marha,” tuturnya lembut.

  “Abang, betul ke abang sayangkan Marha?” Ajuku lagi.

  Betapa dia sabar melayan karenahku. Begitu juga mentuaku. Hubunganku dan mama bertambah erat sejak kehadiran si kecil ini. Kadang-kadang, Durrani merajuk denganku kerana aku lebih banyak menghabiskan masa bersama mama.

   “Untuk beribu kalinya, ya. Abang sayangkan Marha. Marha sayang, Marha dah jumpa hati abang. Jaga hati abang sebaik yang mungkin.”

  Aku mengangguk.

  “Dulu, Marha ingatkan nak pulangkan hati tu kepada pemiliknya tapi Marha dah berubah fikiran. Insya-Allah Marha akan jaga hati abang sebaik yang mungkin. Kalau hati abang terluka, Marha akan rawat. Kalau patah, Marha akan sembuhkan seperti biasa.”

  “Macam tu lah Marha abang. Marha..”

  “Hurmmm..”

  “Abang sayangkan Marha sangat-sangat.”

  “Tahu,” ucapku lalu menjelirkan lidah. Kami sama-sama tertawa sebelum menengadah langit.

  Bibirku melemparkan senyuman. Kepahitan itu kadangkala perlu supaya aku lebih tegar menghadapi hidup ini.





Aku dapat melihat so, aku tak tahu apa yang orang tidak dapat melihat rasa. Tapi aku tahu mereka itu sangatlah kuat. May Allah bless them.  Sesungguhnya DIA takkan menguji kita melebihi kemampuan kita..

Oh ya, ini adalah cerpen untuk tempoh beberapa minggu ke hadapan kerana aku ada exam hujung tahun. Doakan aku berjaya. Assalamulaikum.. :')


8 comments:

Takut komen?
Jangan risau.
Gueh bukan raksasa makan orang.
Gueh hanna...