Bukan Luahan....

  Harap tiada sesiapa membaca entri ini kerana bangun saja esok pagi, entri ini akan dipadam. Well. Cuma nak membebel seketika. Mungkin patut tekup muka kat bantal dan cakap, "tak reti menulis!" Garu kepala dan hampir berputus asa.

  Sejak dari dulu lagi aku ada satu masalah. Tiada keyakinan diri! Apa-apa yang perlu aku hadapi atau perlu aku buat, aku tak rasa aku mampu nak buat. Dan sekarang, rasa macam nak menangis sebab rasa tak pandai menulis.

  Aku sangat jauh ketinggalan berbanding mereka yang sangat ohsem dalam menulis.. Huarggghhhhhhh.. Hanna Aleeya not a good writer.. Dah! Puas dah merapu sendiri
 
 

17 comments:

  1. Sapa kata Hanna tak pandai menulis. Menulis tidak memerlukan bakat, tapi minat yang ada sudah cukup untuk mengolah cerita yang hebat. Seperti cerita yang Hanna tulis, semuanya menarik2 belaka. Teruskan lagi. Jangan berputus-asa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ya.. Takkan berputus asa. Cayoo Hanna!

      Delete
    2. ALhamdulillah. Macam tu lah. Cayo!

      Delete
    3. tak yah sedih2.. Hanna kena kuat

      Delete
  2. Jgn delete la. Nak komen ni. Hehe... ^_^

    Oke, masalah rasa rendah diri ni sgt teruk kan? Sofia pun selalu macam Hanna. Selalu cakap diri tak bagus. Bila tengok orang lain lagi bagus menulis, selalu ckp kt diri takkan boleh buat macam mereka. Tp nak ke kita jd org yg gagal? Mesti xnak kan? Nak ke kita jd org yg digelar 'seorang yg mudah putus asa'? Mesti xnak kan? Jgn cuma kata saja 'aku bukan jenis yg mudah putus asa', tp buktikan.

    Bila kecewa atau rs mcm nk give up, I always ask to myself. "Apa saja yg aku blh buat skg sebenarnya?". Sofia selalu tanya diri mcm tu sblum buat apa2 kputsan akhir. Semestinya bkn mengalah. Bkn ptus asa. So, blh buat ape je? BERUSAHA! BERUSAHALAH KAWAN! org yg BERJAYA, takkan terima perkataan PUTUS ASA dalam kamus hidup dia. Lagipun, cuba fikir, kenapa orang lain blh buat dan kenapa kita x blh buat? Dia manusia, dan kita juga manusia. Dia punya otak, kita juga punya otak. Dia ade akal, kita juga ade akal. Dia genius atau pandai? Bagaimana pula dgn org yg terencat akal? Bagaimana pula dgn org yg tidak sempurna aggota tubuh badannya? Tp mereka mampu menulis dgn mulut. Mampu melukis dgn jari kaki. Malah mereka rasa lebih bersyukur jika jadi seperti kita sebenarnya. Tapi kita sentiasa melihat org lain mempunyai kelebihan berbanding diri kita sdgkan kita juga mempunya kelebihan sebenarnya. Kan ALLAH itu Maha Adil? Dia memang dah bagi kita kelebihan. Cuma kita je yg masih tak tahu nak guna. So, nak guna kelebihan tu, kita kena belajar la. Bila sebut belajar, kita akan rasa jatuh, dan akan rasa bangun juga. Itu semua pelajaran.

    Dan kelebihan? Apa kelebihan yg kita ada? CEKAL. Org yg CEKAL adalah org yg mempunyai kelebihan yang besar. Kena cekalkan hati hadapi semua ni. Kita mungkin tak bagus sekarang, tapi kita akan jadi bagus di masa akan datang jika kita tidak berputus asa dan terus berusaha. Berusaha perbetulkan penulisan kita. Berusaha utk jadi lebih baik. Org yg BAGUS adalah org yg sentiasa BERUSAHA MENJADIKAN dirinya lebih baik. Dan org yg BERJAYA adalah org yg BERUSAHA. Kuatkan semangat, Hanna Aleeya! Jangan tunggu org sokong kita, tp kita yg kena sokong diri kita dulu. Orait? (Well, nasihat utk diri sendiri jgk sebenarnya ni. Jom sama2 kuatkan semangat! ) ^_^

    #Huh! Tengah berpusing-pusing cari idea untuk menulis ni sebenarnya. -.-‘

    ReplyDelete
    Replies
    1. note that. Dah buat hanna yakin kembali. Trimas2. Jom sama2 kuatkan semanga. hee

      Delete
  3. hanna, listen kak mia yg comel nak cakap (^__^), you are a good writer. It's just me who don't have much time to read all your stories. Keep on writing, because you are born to be a writer. ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. sempat lagi nak puji diri sendiri. hikss. ya ya. Bangga sekejap :p

      Delete
  4. huhuuu...kau kena kuatkan semangat! jgn putus asa!~ kalo kau tak pandai nulis...aku tetap baca apa yg kau tulis dgn hati yg terbuka! n___n

    ReplyDelete
  5. kena kuatkan semangat...hanna penulis yang hebat..i know you can do it.. min nak cabar hanna, satu hari nanti min nak tgk ada novel hanna salah satunya di semua rak-rak kedai buku... min walaupun kdg2 xkomen atau like semua karya hanna tp min baca semua...cara hanna olah ayat tu sngat matang...serius min cakap min jeles dengan hanna sbb min xboleh nak olah sebaik hanna...rendah diri tu boleh tp jgn terlalu sngat... okey???

    *min pun sngat rendah diri.hanya pandai nasihat org lain tp xpandai nasihat diri sendiri.. :( *

    ReplyDelete
  6. cabaran yang sangat susah cik hanna nak buat.. haaa.. terima kasih baca apa yang hanna tulis. Naa. nope.. u're better than me. Hihi. Jangan merendah diri sangat

    ReplyDelete
  7. Salam saudari Hanna. tulisan saudari sangat menarik! sy dah baca few cerpen n e novel. keep it up. tidak perlu rasa rendah diri. jadi diri anda sendiri. tulis sesuatu yang dekat dihati. tulis sehingga kamu boleh merasa apa yang kamu tulis (jiwai watak tulisan mu dan mereka akan hidup bersama mu...

    Jujur sy kata..sy juga dulu pernah berada dlm situasi saudari Hanna. percayalah pada diri sendiri! Nobody/no ones can make u feel inferior without ur permission.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam. hee.. thanks ya kak. Ya ya. Note that! Jadi diri sendiri.

      Terima kasih sejuta kali, kak :)

      Delete
  8. maaf sekiranya berulang sebab komne tadi dah hilang.
    Tulisan Hanna sangt menarik, sy dah baca a few cerpen dan enovel. keep it up.
    cuma jadi diri Hanna sendiri. tulis dengan jujur. tulis sehingga kamu boleh merasakan/menjiwai watak itu. tulis apa yang kamu tahu. jangan tulis sesuatu yang kamu tk tahu.

    dulu sy pernah berada dalam situasi seperti Hanna. but remember this nobody/no ones can make u feel inferior without your permission.

    ceria2 selalu.

    ReplyDelete
  9. Usaha la bnyk lg hanna...cerpen hanna semua best best...lain dari yang lain...selalunya org asyik buat yg nak sama ja tapi hanna punya lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya-Allah hanna akan usaha lagi! yeah. tak dak ar. cerpen hanna biasa2 ja, cik anon :)

      Delete

Takut komen?
Jangan risau.
Gueh bukan raksasa makan orang.
Gueh hanna...