cerpen : Khair Saraya 2i (Past)

KHAIR SARAYA 2I

0gos, 2011

  Aku melunjurkan kaki memandang kaki langit. Peluh yang pecah langsung tidak dikesat. Bibirku mengoyak senyuman manis sebelum mencapai bungkusan aiskrim coklat. Oh, indahnya hati ini! Boleh makan aiskrim coklat. Jeritan demi jeritan menerobos gegendang telingaku namun aku hanya membuat tidak entah. Nak kacau buat apa. Budak-budak kecik duk jerit sebab naik buaian. Seronok agaknya.

  Tubuhku disandarkan pada sebatang pokok besar yang melindungi aku daripada terkena simbahan sang suria. Saat batang aiskrim hampir mendekati bibirku, seorang lelaki melanggarku lalu sang aiskrim coklat yang dipuja terjatuh ke tanah. Mataku terbuka luas dan rahang bawahku jatuh. Macam mana ni? Huarrgggh!

  “Sorry! Abang nak sambut bola tadi tapi ke belakang sangat sampai terkena adik,” ujar lelaki itu sambil tersengih.

  Kelopak mataku sudah bergenang. Aku menghentakkan kaki.

  “Ganti balik aiskrim coklat saya,” rengekku.

  Dahinya ditekan. “Tunggu kejap abang pergi beli tapi janganlah nangis. Nanti orang ingat abang buli adik.”

  Aku mengangguk. Tersenyum puas.

  Beberapa minit kemudian, lelaki yang memakai seluar trek dan t-shirt putih kosong berlari menghampiriku. Menjinjing plastik kecil. Jemariku bermain dengan hujung tudung. Kepalaku sekejap diangkat dan sekejap menekur tanah.

  “Tadaa! Abang dah beli.”

  Mataku memandang wajahnya. Tersungging senyuman di bibirnya. Plastik kecil itu diserahkan kepadaku dan aku sambut. Mengeluarkan bungkusan aiskrim coklat dan mengoyak bungkusan tersebut lalu aiskrim coklat itu disuakan ke mulut. Kelopak mataku tertutup menikmati kenikmatan aiskrim coklat.

  Ada hikmah aiskrim coklat aku jatuh tadi. Kan dah boleh makan yang lebih mahal.

  Dan aku dapat merasakan lelaki itu masih tidak berganjak dari tempatnya.

  “Adik umur berapa eh? 15 tahun ke?” soal lelaki itu.

  Aku tersedak. Terus mataku terbuka. Nafasku dihela panjang. Batang aiskrim dikeluarkan dari mulut.

  “Saya? 15 tahun? Hahaha. Lawaknya.”

  “Habis umur berapa? 14 tahun?” tanya dia. Serius bersama kerutan di dahi.

  Laju saja aku menggeleng. Dah bertahun dah aku meninggalkan umur 15 tahun tu. Sekarang dah boleh jadi mak budak dah.

  Terus aku melompat turun dari bangku dan berdiri berhadapan dengan lelaki itu. Hanya paras dadanya saja. Tak, tak. Bukan aku yang rendah. Mamat ni yang tinggi. Jemariku dibawa ke pinggang. Mendongak memandangnya.

  “Nama saya, Khairul Saraya. Umur saya 24 tahun. Budak Sains Kesihatan yang tak ada kerja tapi ada restoran sejibik yang modalnya pakai duit ayah. Ada faham?”

  Kemudian, tawanya pecah. Keningku terjongket naik. Asal mamat ni?

  “Muahaha. Dah tua rupanya. Abang ingatkan Saraya ni baru 15 tahun. Kecik semacam je. Suara pun tak matang lagi,” jawabnya dalam tawa.

  Erk!

  “Nama abang, Ed Khair tapi panggil je Abang Khair. Umur abang 31 tahun. Kerja sebagai seorang software engineer. Dah bertunang tapi belum kahwin.

  Oh ya, nama adik Khairul Saraya kan? Khairul tu kalau buang rul jadi Khair. Khair Saraya. Kita berkongsi nama yang sama bukan?”

  Dan sejak hari itu, seorang Ed Khair menjelma dalam hidupku. Hadir sebagai seorang kawan namun rasa sayang itu… telah melebihi kasih sayang seorang insan kepada kawannya.

BERSAMBUNG...


Ain't that great? Ahah. Bersambung lagi. Memang nak makan penampau sungguh hanna ni. Dera perasaan orang yang baca. Mungkin patut tukar status cerpen kepada novel. Oh ya, entri ini hanyalah 2 m/s. Jangan mara. Tak ada idea ni. Huhuhu. Habis Khair Saraya, hanna sambung pulak Rindu Seorang Zaujah yang akan dirombak seratus enam puluh percent.

Boleh drop komen kalau rajin. See ya :)


11 comments:

Takut komen?
Jangan risau.
Gueh bukan raksasa makan orang.
Gueh hanna...