Review : Anthem by Hlovate



Everybody has a past. Everybody lives a present. And everybody deserves a future.

.Silam:
Westernized.
Memang bukan budak perempuan biasa. Nur Dania Dashrin. Bukan dipanggil Nur, bukan dipanggil Dania. Hatta bukan dipanggil Dashrin pun. Jika ditanya tentang asal-usulnya dan rumahnya di mana, jawapannya mungkin Belgium, Romania, Austria, Perancis, Amerika atau India.


Selepas Silam:
Dulu, ‘segalanya’ yang mahu ditinggalkan tu ialah dunia canggung yang serba menyesakkan dan melemaskan. Dunia di mana pertembungan kepercayaan, prinsip, budaya, definisi dan erti langsung buat dia rasa dirinya salah sentiasa dan tak ada harga. 
Sekarang, ‘segalanya’ yang bertanda gelap itu kini mahu dia ubahkan warnanya. 


Kini:
Kedegilan Dash untuk membuktikan bahawa dia berhak
untuk menjadi dirinya sendiri
tanpa mengikut acuan tipikal masyarakat keliling, membawa kepada satu perjalanan panjang yang merentas benua dari Malaysia, ke India, ke Scotland, dan tanah antara ketiga-tiganya.



.....

Hlovate is back! That was in my mind bila aku tahu yang Hlovate kembali dengan novel barunya, Anthem. Time tu macam nak guling atas lantai sebab nak beli Anthem dan yepz! Disebabkan daku malas menanti Anthem sampai di kedai buku, mulalah tangan gatal buka laman web JS dan order. Lusa, pergi bank in sebab daku tak ada acc CIMB. Dan selepas itu, terpaksa menunggu dua minggu untuk Anthem sampai ke muka pintu. Pak cik posmen tu mesti pelik tengok aku sengih semacam. Sampai mimpi pun ada kisah Anthem bagai dan percayalah, Anthem dihantar pada pukul 2 lebih tadi dan pukul 6.30 petang dah habis baca.

Anthem pada pandangan seorang Hanna :

Superb! Fantastic! Awesome! Interesting! Tak terluah dah kata-kata aku. Siapa tak kenal Hlovate tu memang tatau nak kata apa dah. Garapan yang sangat indah. Anthem seolah-olah menggabungkan semua novel Hlovate dalam satu. 8-in-one gitu. Ada pasal Aberdeen, pasal violin bagai, turn into a new leaf, sweet dan macam-macam lagi.

Adanya Johanna dan Along. Adanya Apeh, Lekiu, Trisy and da Jade of course dan beberapa lagi. Jika orang baca cerita ni, maybe people will think about Rooftop Rant. Perubahan si Dash itu seakan-akan perubahan Trisy cuma hero ja lain sikit. Jade dan Lee punya perwatakan yang berbeza.

Cerita sedih? Tak sedihlah sebab aku tak nangis pun sepertimana aku menangis baca Schubert Serenade dengan Contengan Jalanan tapi kan aku cakap, ada nilai tersendiri. Nilai yang mampu buat kita berfikir sejenak iaitu tolong jangan judge orang based on masa lalu dia. Sifat manusia ialah baharu. Perubahan itu perkara biasa either to a good or bad life. Dan Alhamdullilah. Dash ke jalan yang lebih baik.

Kisah ini tidaklah sesweet 5 Tahun 5 Bulan, tidaklah secomel Tunas dan Aa+Bb, tidaklah secool Rooftop Rant, tidaklah sesedih Scubert Serenade, tidaklah seahsome *melayu sungguh awsome aku* Versus dan Ked's story, tidaklah seindah Contengan Jalanan tapi... ada sesesuatu yang sweet, comel, cool, sedih, awsome dan indah. Jika anda ingin berubah, bacalah. Mungkin anda akan menangis, mungkin anda akan tersenyum dan mungkin akan tertawa.

Perubahan yang merentasi masa dan negara. Malaysia, India dan Scotland. Latar tempat yang berbeza namun hati itu tetap berusaha ke arah yang lebih baik. Kata-kata dalam Anthem akan buat kita berkesan. Kita dengan DIA macam mana? Ok ke ko? Adakah kita sudah berada di tahap yang baik atau sebaliknya? Adakah kita cuba untuk menjadi insan yang lebih baik?

Jika anda mengharapkan Anthem ini sangat sweet, romantik gila kentang, sila cari novel lain tapi jika anda mengharapkan Anthem ini akan membuat anda berubah ke arah jalan yang lebih baik, sila order novel ini sekarang jugak. Jika anda masih buntu, gelap dan sesat, mungkin novel ini mampu membantu anda. Tak banyak, sikit pun jadilah. 

Sekiranya anda berjumpa insan yang masih buntu, gelap dan sesat, jangan menghina. Jangan sesekali mengutuk kerana everybody has a past. Everybody lives a present. And everybody deserves a future.

Terselit satu lagu dalam Anthem yang sangat terkesan di hati : Zindagi Ek Safar Hai Suhana (Life is A Wonderful Journey)

Bawah ni translation lagu tu :


Life is a wonderful journey
No one knows what will happen in the future
Arey o leiyo leiyo, oleiyo leiyo
Oleiyo leiyo, oleiyo leiyo
Oleiyo leiyo, oleiyo leiyo

We have to go ahead of the moon and the stars
We have to reach beyond the skies
This world will be left behind
Who knows what the future is
Life is a wonderful journey
No one knows what the future is

Tread life joyfully
Don't wory about the rest of the world
Pass the day smilingly
No one knows what the future will be
Yes, life is a beauful journey
No one knows what the future will be

Death will befall us one day
The soul will depart one day
Why worry about such things
Who knows what the future will be
Life is a wonderful journey
No one knows what the future will be
Di di di, du du du
Oleyo leyo ha haa haa

I love Anthem very much. Ending? Hehehe. Silalah baca jika ingin tahu da ending but for sure, happy ending ya. Tak rugi habis duit untuk beli Anthem. Silalah dapatkan Anthem di lawan web JS sekarang jugak.

rate? 10/10 okeh.

Sampai di sini saja aku menaip. Kalau rajin, boleh drop komen. Boleh bertukar pendapat tentang Anthem maybe.

My anthem, is my syahadah. How bout you? :)

24 comments:

  1. teringin nak beli jugak lepas baca review ni. :)

    ReplyDelete
  2. Nk beli sgt2! Tp xberkesempatan lgi... Allah! Sgt sukakn karya2 Hlovate... May Allah bless her... :)

    ReplyDelete
  3. dh bli novel nie time pesta buku ari tu. like what u said, novel nie mmg x sweet, x cool, x etc2 mcm novel Hlovate sblm nie, but yes! if u want to change, this is one of the novel yg sgt sesuai. seriously, it's touch my heart once i finish it & this is one of my top list novel. recommended!

    ReplyDelete
  4. Dah baca that novel, thanks to PBAKL. And like what you said, memang berbeza dgn novel2 hlovate before this. And ada sikit2 like trish-jade. Tapi it's still interesting. Sangat best! No lovey-dovey sangat. 10/10 from me too.

    ReplyDelete
  5. wahh!! dah kuar ka?? hari tu ada baca kat blog hana tapi cari xjmpa agi kat kedai buku...eeii~~ smua cite dia bestt!! :)) *agak2 bila la nak ada kat kdai buku..huk8

    ReplyDelete
  6. I do cried after 5th time read scubert serenade. Haha. Kalau bca novel melayu lain lepas bce mesti pk nk in love, kawen bla2 dgn xpenyabar. Tp kalau lepas bce hlovate pye masterpiece....... Rasa yg bertanda tu lain sgt. Bru sedar rupanya terlalu-lalu byk benda yg diri sendiri tak ada untk jd muslim completely. Cerita hlovate bukan 0... No?

    ReplyDelete
  7. da bce dah nvel ni...hampir sume novel hlovate sy bce..
    nak2 contengan jalanan..wat sy sedar n try u brubah mnjadi lbih baik...

    ReplyDelete
  8. Agreed.rasa bertanda yang lain :-)

    ReplyDelete
  9. THE BEST OF THE BEST... MEREMANG BULU ROMA TERINGAT CITER NI....

    ReplyDelete
  10. Hlovate perempuan ke?

    ReplyDelete
  11. Bestkan cerita ni? perasaan y susah nak explain. Baca buku ni wat kita pk diri sndiri juga...setakat mana dah kita..

    Semoga akan ada lagi karya dari Hlovate. Sungguh, karya dia mmg dekat sgt kat hati...mampu menyentuh hati..

    ReplyDelete
  12. btw, anthem tu ape eh ??

    ReplyDelete
  13. salute la dgn hlovate...semua novel hlovate terbaik...byk bg motivasi dan pengajaran dlm hidup seseorang tu...novel yg bermakna..

    ReplyDelete
  14. Bole tolong tak.. camne nk order melalui on9 ? Saya pon nak novel dari Hlovate :)

    ReplyDelete
  15. pergh..rate perfect 10 ea..hm tp novel hlovate ni mg semua best2 n deep ja kn..

    ReplyDelete
  16. novel2 hlovate mmg best..mmg xbosan..

    ReplyDelete
  17. hi dik hannaaaaaaaaa. akak dah baca novel ni. memang superb kebabooom. kan! memang tak sesweet aa+bb. but. bagi akak, novel ni ada sweetnya yang tersendiri. Dash yang cuba untuk berubah walaupun pahit nak berdepan dengan famili sndiri. Lee yang kurang faham erti sebenar Dash yang mah berubah. And yes for Haikal berjaya kembali kepada fitrah.

    Whoaaa. nampak tak betapa excited I comment. wakaka.

    ReplyDelete
  18. best!!!!! even belum bace lagi-sayang nak bacer-ada kat umah cantik je duk dlm laci..

    Hlovate best..! mmg tertusuk hati if baca penulisannya...

    ReplyDelete
  19. This is masterpiece :)

    ReplyDelete
  20. Novel novel Hlovate memang awesome
    5 Tahun 5 Bulan, aA+bB, tunas,rooftop rant, versus, contengan jalanan, Schubert Serenade, ked 's story and anthem. I'm swear

    ReplyDelete
  21. Yup my anthem is my syahadah :)

    ReplyDelete
  22. Ada jual lagi x buku hlovate skarang..kalau ad , kt mne ye?

    ReplyDelete
  23. akak baru habis baca anthem. best story ever

    ReplyDelete

Takut komen?
Jangan risau.
Gueh bukan raksasa makan orang.
Gueh hanna...